Σελίδες

Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

Ευγένεια

«Να δίνεις το χέρι σου πάντα όταν συστήνεσαι σε κάποιον και να τον κοιτάς στα μάτια» αυτή την συμβουλή μου έδινε ο πατέρας μου όταν άρχισα να έχω τις πρώτες μου κοινωνικές επαφές, παιδάκι ακόμη.

«Να είσαι ευγενική με τον κόσμο που συναναστρέφεσαι» πρόσθετε η μάνα μου, «θα μιλάς όπως σου μιλάμε, θα σκέφτεσαι πάντα πριν μιλήσεις και το όχι σου ακόμη θα είναι ευγενικό στους μεγαλύτερούς σου».

«Μην κάνεις ποτέ στους άλλους αυτά που δεν θέλεις να σου κάνουν» μας έλεγαν στο σχολείο… να πω κι άλλα;

Πολλά χρόνια πριν, ήμουν δεν ήμουν 20 ακόμη, θεώρησα ότι ένας συνεργάτης μου δεν είχε κάνει σωστά την δουλειά του (και είχα δίκιο), αρνήθηκα να υπογράψω την πληρωμή του έως να μου έρθει η σωστή παραγγελία. Όταν εκείνος θύμωσε μάλλον έχασα την ψυχραιμία μου λόγω και της πίεσης όλης την ημέρας και απάντησα απότομα. Μετά από λίγες ημέρες με κάλεσε ο πατέρας μου, μου είπε ότι είχε συναντήσει τυχαία έναν παλιό του γνωστό, τον Βασίλη, και κουβέντα στην κουβέντα έμαθε πως η κόρη του μίλησε άσχημα σε κάποιον συνομήλικο του. Ντράπηκα. Δεν μου ζήτησε τον λόγο, αλλά ο τρόπος που το είπε έχει μείνει στην μνήμη μου ως τώρα. Δεν το ξανάκανα, και προσπαθώ να βρίσκω πάντα το δίκιο μου χωρίς να γίνομαι αγενής. Πάντα βάζω στην θέση του συνομιλητή μου ένα δικό μου άνθρωπο, κάποιον από την οικογένεια μου και λέω φαντάσου να του μιλούσε κάποιος άλλος άσχημα. Πονάει.

Κι απ’ την άλλη υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που μάλλον τα σπουδάσαν όλα αυτά στην ζωή ανάποδα. Που η καλημέρα τους ακούγεται σαν «κακόχρονο να’χεις», που η πρώτη τους γνωριμία χαρακτηρίζεται από την επίδειξη δυνάμεως τους –συνήθως δεν κατέχουν καν την εξουσία που απαιτείται- και τον ορισμό της λέξης ευγένεια σίγουρα τον αγνοούν. Εδώ θα λέγε η γιαγιά μου «υπάρχουν οι άνθρωποι και υπάρχουν και τα γαϊδούρια» αλλά δεν μου φταίνε σε τίποτε τα τετράποδα…

Για να κλείνουμε σιγά-σιγά, οι δυνατοί είναι συνετοί και ταπεινοί. Αυτοί που βροντοφωνάζουν με τον χειρότερο τρόπο την εξουσία τους και τα προτερήματα τους ή δεν τα έχουν ή απλά τα δανείστηκαν προς χάριν της ματαιοδοξίας τους.

Ο Θεός να σε φυλάει μην πέσει στον δρόμο σου κομπλεξικός και αγενής άνθρωπος. Μην σου τύχει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: